Beste lezer, We kreunen onder de hitte en dat is de schuld van de straalstroom. Dat is een zeer krachtige wind op 10 kilometer hoogte die de aarde omspant. Er zit een kronkel in de straalstroom, waardoor warme (of beter: hete) lucht uit Afrika en de Azoren richting noorden gezogen wordt. De straalstroom wordt aangedreven door het temperatuurverschil tussen de Noordpool en de evenaar. Door de klimaatverandering krimpt dat temperatuurverschil, want de Noordpool warmt sterker op dan gemiddeld. En hoe kleiner dat verschil, hoe zwakker en kronkeliger de straalstroom. Dus helaas, de kans op zo'n hittekoepel wordt almaar groter. |